با ایرانگردان ایرانگرد شو
خالد نبی
تورهای آینده ایرانگردان برای این مقصد
مــشاهــده هــمه تــورها
تورهای قطاری

برای اطلاعات بیشتر و رزرو تور خالد نبی با ما در تماس باشید:

02126722802

09378888551

 

منطقه خالد نبی در گلستان

گورستان خالد نبی یکی از جاذبه‌های حیرت‌انگیز ایران است که در استان گلستان قرار دارد و به خاطر ارزش تاریخی و فضای آرام طبیعت خیره ‌کننده‌اش شناخته شده است. این مجموعه در ارتفاعات رشته کوه البرز (700 متر از سطح دریا) در استان گلستان در شمال شرق ایران قرار دارد و شامل یک قبرستان تاریخی ویژه و چند امامزاده است. اگرچه گورستان خالد نبی مکانی دورافتاده است، اما اکنون به مقصدی منحصر به فرد برای دوستداران طبیعت تبدیل شده است.

 

زیارتگاه خالد نبی

زیارتگاه خالد نبی در ارتفاعات رو به تپه‌های دیدنی ست که در فصل بهار با مخمل پوشیده می‌شوند. بنای زیارتگاه خالد نبی مسقف با پلانی مربع و چند پنجره و دری منحنی است. پنجره ها و درها با فلز ساخته شده اند و همه ساده و بدون کتیبه و تزئین هستند. این ساختمان با یک گنبد کوچک بیضی شکل، به رنگ سبز پوشانده شده است. تنها چیزی که در داخل حرم می بینید قبر ساده خالد نبی است که 1.5 متر روی زمین قرار دارد و هیچ زینت و تزئینی ندارد. در اطراف آرامگاه، اتاق‌هایی برای اقامت بازدیدکنندگان، مسجد و چند آب انبار وجود دارد. ترکمن های محلی به این آب انبارها آب لاری می گویند که از آب باران تغذیه می شود و سپس آب از طریق لوله به خانه هایشان منتقل می شد.

 

خالد نبی که بود؟

خالد نبی آخرین واعظ دین مسیحیت و همچنین به عنوان آخرین پیامبر پیش از حضرت محمد (ص) شناخته می شود که 84 سال قبل از او متولد شد. بر اساس کتب تاریخ، خالد بن سنان نبی در سال 530 قبل از میلاد در سرزمین عدن در یمن 6123 سال پس از حضرت آدم به پیامبری رسید. خالد نبی در زمره پیامبران واعظی بود و به دلیل وظیفه خطیب دینی سفرهای زیادی انجام داد. وقتی به ایران سفر کرد خسرو اول (انوشیروان) پادشاه ایران بود و دین زرتشتی مذهب رسمی ایران بود. می گویند دختر خالد نبی بعدها با پیامبر اسلام آشنا و مسلمان شد.

 

زیارتگاه چوپان آتا

زیارتگاه چوپان عطا بر روی تپه ای نزدیک به زیارتگاه خالد نبی قرار دارد و زیارتگاه مردی است که چوپان گله گوسفندان خالد نبی بوده است. این امامزاده نیز بنای بسیار ساده و بدون تزئینات و تنها چهار پنجره منحنی است. گنبد حرم به شکل شش گوش مخروطی است.

 

قبرستان خالد نبی

این گورستان تاریخی حیرت انگیز و خاص در نزدیکی حرم واقع شده و شامل مجسمه های سنگی متعددی است که در این دشت پراکنده شده اند. اعتقاد بر این است که قدمت این گورستان به بیش از هزار سال قبل (شاید دوران پارینه سنگی) می رسد و ششصد مجسمه سنگی در آن وجود داشته که اشکال خاصی دارند. در مورد معنای این مجسمه ها و نماد آنها نظریه های مختلفی وجود دارد. برخی بر این باورند که بزرگ‌ها اشکالی انتزاعی هستند که مردان را عمامه بر سر نشان می‌دهند و کوچک‌ها نماد زنان هستند. برخی دیگر معتقدند که این اشکال شبیه به شکل صلیب مسیحی است. اما منطقی ترین نظریه در مورد سرستون های قبرستان خالد نبی این است که آنها فالیک هایی هستند که نماد اندام تناسلی مردان و زنان به ویژه بدن مردان هستند.

 

قبرستان خالد نبی به دلیل قرار گرفتن در یک مکان دورافتاده توسط مورخان و باستان شناسان کمی مورد مطالعه قرار گرفته است و آقای جیمز بیلی فریزر سفرنامه نویس اسکاتلندی برای اولین بار در کتاب خود در سال 1838 به آن اشاره کرده است. در سال 1981، آقای دیوید استروناخ این مکان را مطالعه کرد و مقاله ای در مورد قبرستان خالد نبی با عنوان "سنگ های ایستاده در منطقه اترک" نوشت.

افسانه های جالبی در مورد گورستان خالد نبی وجود دارد که توسط ترکمن های محلی نقل شده است. یکی می‌گوید ترکمن‌ها قبر مردان جوان را با پارچه‌ای سفید می‌پوشانند و قبر خالد نبی نیز با چنین پارچه‌ای پوشانده شده است که نشان می‌دهد این مرد جوان مرده است. در روایتی دیگر آمده است که مجسمه های سنگی ایستاده یاران خالد نبی بوده اند که برای اسیر نشدن توسط دشمنان متجاوز ناگهان به صخره تبدیل شده اند.

 

بازدید از قبرستان خالد نبی

برای بازدید از گورستان خالد نبی ابتدا باید به گرگان مرکز استان گلستان بروید و سپس به روستای گچی سو شهرستان کلاله برسید. در اینجا از دشت های دیدنی ترکمان صحرا لذت خواهید برد. جاده روستا به قبرستان خالد نبی که بر روی تپه‌ها قرار دارد، بنابراین می‌توانید با ماشین به آن برسید، اما بسیاری از بازدیدکنندگان تصمیم می‌گیرند 30 دقیقه پیاده‌روی سبک داشته باشند. با این حال، اگر علاقه مند به بازدید از این مکان منحصر به فرد و دورافتاده هستید، به شما پیشنهاد می کنیم که در گشتی یک روزه به خالد نبی بروید و با خیالی آسوده از این مکان لذت ببرید.

 

بهترین فصل سال برای بازدید از این مکان، فصل بهار است که هوا معتدل و مطبوع است و دشت های اطراف آن پوشیده از گل های وحشی سبز و رنگارنگ است.

 

برای اطلاعات بیشتر و رزرو تور خالد نبی با ما در تماس باشید:

02126722802

09378888551