با ایرانگردان ایرانگرد شو
شوش, شوشتر, چغازنبیل
تاریخ و تمدن عیلامی
خبرم کن!
برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد اما چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای ایرانگردان به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

خوزستان

 

خوزستان منطقه ای جغرافیایی در جنوب غربی ایران است که در سر خلیج فارس قرار دارد و از غرب با عراق همسایه است. این کشور به دلیل داشتن منابع نفتی قابل توجه است. منطقه ای که خوزستان کنونی است در حدود 6000 سال قبل از میلاد توسط مردمی نزدیک به سومریان که از منطقه کوه های زاگرس آمده بودند سکونت گزیدند. استان خوزستان به دلیل طبیعت متنوع، فرهنگ‌های مختلف قومیتی و مذهبی به یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری کشور تبدیل شده است که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

 

استان خوزستان از نظر داشتن خرده فرهنگ های مختلف، متنوع ترین استان ایران است. بختیاری ها، عرب های بومی، فارس ها، لرها و غیره در خوزستان سکونت دارند. به دلیل تاریخ کهن و مهد تمدن، دارای آثار تاریخی فراوانی چون چغازنبیل است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده  و این تنها یکی از این آثار گرانبها است. همچنین سیستم هیدرولیک شوشتر که شهرت جهانی دارد و در یونسکو نیز ثبت شده است.

 

علاوه بر مکان‌های فرهنگی غنی در خوزستان، کارهای شگفت‌انگیز دیگری نیز برای علاقه‌مندان به ماجراجویی وجود دارد. از زندگی با عشایر بختیاری و تجربه سبک زندگی و قایق سواری در تالاب شادگان در حین پرنده نگری گرفته تا بازدید از روستای صراخیه معروف به ونیز ایران و بازدید از بازار محلی که در آن می توانید صنایع دستی سنتی را به عنوان سوغات خریداری کنید و از غذاهای ایرانی خوش طعم و عجیب لذت ببرید. و البته بهترین خرماهای ایران را میتوانید در خوزستان پیدا کنید.

 

رفتن به خوزستان

استان خوزستان در جنوب غربی ایران با مرکز اهواز واقع شده است. فرودگاه بین المللی اهواز به مقاصد داخلی و همچنین مقاصد بین المللی منطقه ای مانند دبی، استانبول و کویت پرواز دارد. پروازهای داخلی منظم همه روزه از تمام شهرهای شناخته شده ایران به اهواز انجام می شود. مدت زمان پرواز از اهواز به تهران 50 دقیقه است.

برای یک سفر جاده ای از تهران تا اهواز برای یک رانندگی بدون توقف 780 کیلومتر راه است. حدود هشت ساعت طول می کشد. از دیگر شهرهای معروف اطراف اصفهان، شیراز و کرمانشاه هستند که فاصله آنها به ترتیب 512 کیلومتر، 520 کیلومتر و 495 کیلومتر است. اتوبوس های زیادی با قیمت ارزان از تمام شهرهای ذکر شده به سمت اهواز هر روز وجود دارد.

 

بهترین زمان سفر به خوزستان

مناطق مرکزی و جنوب غربی استان در شش ماهه اول سال گرم و تا حدودی آفتابی است و روزهای گرم تابستان به 50 درجه سانتیگراد می رسد. اما در نیمه دوم سال و نوروز هوا بسیار خوب است و فقط در اواسط زمستان هوا کمی سردتر می شود. بنابراین در راهنمای سفر به خوزستان به شما پیشنهاد می کنیم فصل های خنک را انتخاب کنید.

 

جاهای دیدنی و جاذبه های خوزستان

اهواز

اهواز مرکز استان خوزستان و دومین شهر گرم ایران است. این شهر به دلیل پل ها، شب های زیبا و مردم خونگرمش محبوب است. در طول 8 سال جنگ تحمیلی ایران و عراق، این شهر آسیب های زیادی دیده بود که هنوز هم آثار آن مشهود است. اهواز یکی از مهم ترین شهرهای صنعتی ایران است و اکثر شرکت های مادر کشور در این شهر هستند و همچنین 51 درصد نفت شرکت ملی اولی ایران در آن تولید می شود.

 

زیگورات چغازنبیل، موزه هفت تپه

بیشتر مسافرانی که از خوزستان دیدن می کنند، این کار را برای بناهای ایلامی و ایخمی در شوش، چغازنبیل و شوشتر انجام می دهند که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. غروب خورشید در زیگورات چغازنبیل چشمگیر و زیباست. چغازنبیل یکی از معدود زیگورات های باقی مانده است که در قرن سیزدهم قبل از میلاد ساخته شده است. شهر شوشتر مملو از آثار تاریخی است که بیشتر آنها مربوط به سیستم آبیاری معروفی است که در قرن پنجم قبل از میلاد در اینجا ساخته شده است و در طول قرن ها گسترش یافت. شوشتر دارای چشمگیرترین سیستم مهندسی آب جهان باستان است. جایی که کانال‌های آبی برای آسیاب غلات و برنج و همینطور مدیریت سیلابها ساخته شده اند.

سیستم هیدرولیک تاریخی شوشتر یک سیستم آبیاری پیچیده در شهر جزیره‌ای شوشتر از دوران ساسانیان است. این شامل 13 سد، پل، کانال و سازه است که به عنوان یک سیستم هیدرولیک با هم کار می کنند.

واقع در استان خوزستان ایران. این بنا در سال 2009 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و دهمین میراث فرهنگی ایران است که در سازمان ملل متحد به ثبت رسیده است.

 

شوش، موزه دمورگان، کاخ آپادانا، مقبره دانیال نبی

مقبره دانیال نبی

شوش شهری باستانی در رشته کوه‌های زاگرس پایین، در ۲۵۰ کیلومتری شرق دجله، بین رودخانه‌های کرخه و دز در ایران است. شوش یکی از مهم ترین شهرهای خاور نزدیک باستان، پایتخت ایلام و امپراتوری هخامنشی بوده و در دوره اشکانیان و ساسانیان به عنوان یک مرکز استراتژیک باقی مانده است.

این سایت در حال حاضر شامل سه تپه باستان شناسی است که مساحتی حدود یک کیلومتر مربع را پوشش می دهد. شهر امروزی شوش در محل شوش باستانی قرار دارد. شوش به عنوان شوشان شناخته شده است که در کتاب استر و سایر کتب کتاب مقدس ذکر شده است.

 

روستای صراخیه; ونیز ایران

صراخیه در جنوب جاده دارخوین - شادگان در استان خوزستان در جنوب غربی ایران قرار گرفته. در آب‌های تالاب بین‌المللی شادگان، بزرگ‌ترین مجموعه برکه‌های ایران با مساحت 400 هزار هکتار، به‌عنوان منبع طبیعی مهم منطقه و جهان در سطح جهانی قرار دارد.

از جاذبه های صراخیه می توان به قایق سواری و ماهیگیری در تالاب شادگان اشاره کرد. و البته تماشای حیوانات مانند گاومیش‌ها و پرندگان مهاجر مانند فلامینگو، حواصیل، لک لک، غازهای وحشی و اردک.

 

تالاب هورالعظیم

طول تالاب هورالعظیم خوزستان حدود 100 کیلومتر است. و عرض آن بین 15-75 کیلومتر است. از غرب به رودخانه دجله و از شرق به دشت های هموار ایران محدود می شود. سرتاسر هور با نی پوشانده شده است. عمق آب به طرفین کم و در مرکز آن بیش از 7 متر است. در این تالاب می توان از کانوهای مخصوص استفاده کرد. طبیعت هور و به ویژه ساکنان اطراف آن مورد توجه مردم شناسی است.

 

دره کول خرسون

کول خرسون یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی خوزستان و شهرستان دزفول است که در شمال دزفول و دهستان شهیون واقع شده است. کلمه کول به معنای محلی خود به معنای دره بسیار باریک است. بر روی دیوارهای آن، گیاهان و درختان بسیاری از جمله: درختان جذاب انار و زیزیفوس دیده می شد.

 

کول خرسون حتی در روزهای گرم تابستان نیز بخش جذابی به شمار می رود، زیرا در اثر کاهش ناگهانی دمای آن حتی به زیر 20 درجه نیز میرسد. زیرا در برخی از نقاط باریک دره های آن که دیواره ها در بالای آن به هم می رسند، اجازه نمی دهد نور خورشید به قسمت های پایینی برسد. با توجه به طبیعت منحصر به فرد آن و راه های خاص آن برای لذت بردن بیشتر توصیه می شود با لیدرهای محلی شهرستان دزفول از این منطقه دیدن کنید.

 

عشایر بختیاری

خوزستان همچنین اقامتگاه قشلاقی عشایر بختیاری در رشته کوه های کوهرنگ است. آنها در تپه های سرسبز بین لالی و ماجد سلیمانی زندگی می کنند. منطقه ای شگفت انگیز و زیبا، پر از صخره های عجیب و غریب، علفزارهای سبز و در پس زمینه قله های برفی کوه های زاگرس.

 

عشایر-گردی

برخلاف ماه های تابستان، الان در چادرهای مشخص زندگی نمی کنند، اما در خانه های سنگی روستاهای کوچک، بیست سال پیش، همه هنوز در چادر زندگی می کردند، اما این شیوه زندگی از بین رفته است. مردم جا افتاده ترند، بچه ها اینجا به مدرسه می روند. در بهار تعدادی از خانواده ها به مراتع مرتفع نزدیک چلگرد می روند، در ماه های تابستان تقریباً همه به آنجا می روند. اما در اینجا در خانه های آنها قطعاً ارزش دیدار با بختیاری ها و آشنایی بیشتر با فرهنگ آنها را دارد.

 

مضیف

مضیف جایگاه مهمی در فرهنگ خوزستان و اعراب آن دارد. مهمانخانه ای است از نی با شکل گرد مشخص که اغلب به عنوان کاروانسرا برای مسافران مورد استفاده قرار می گرفتند. مضیف ها نیز نوعی محل اجتماع هستند که بزرگان روستا در آنجا جمع می شدند تا در مورد مسائل مهم صحبت کنند. مضیف ها در ندارند، همه خوش آمدید. ورودی آن کوتاه است، بنابراین همیشه باید خم شوید و احترام بگذارید. مراسم هدایای قهوه و چای در مضیف مرکزی است. متاسفانه اکثر مضیف ها ناپدید شده اند. اکنون چند مضیف وجود دارد که برای پذیرایی از مهمانان «جدید»، یعنی گردشگران ساخته شده‌اند. به همین دلیل، فرهنگ به طور کامل از بین نمی رود و مسافران می توانند تجربه کنند که خوابیدن در یک مضیف چگونه است. در بردیه، درست خارج از اهواز و در جزیره مینو در نزدیکی آبادان چنین مکانی هنوز وجود دارد. صرف قهوه عربی در مضیف حال و هوای دیگری دارد.

 

 

غذا و رستوران در خوزستان

قلیه ماهی

قالیه ماهی یکی از معروف ترین خورش های جنوب ایران است. در پخت این غذا از سبزیجات مخصوص (گشنیز و شنبلیله)، ادویه هندی، ادویه و ماهی جنوب استفاده می شود. در اکثر شهرهای جنوبی ماهی کبابی به خوبی پخته می شود و نوع ماهی که در هر شهر برای طبخ استفاده می شود معمولا متفاوت است. در خوزستان و به خصوص اهواز علاوه بر ماهی هایی مانند میش و سمور، گاهی در آغوش میگو می ریزند.

 

فلافل

فلافل غذایی است که متعلق به لبنان است اما در ایران به آبادان معروف است. ماده اصلی این غذا نخود خیس خورده یا نیم پز است که با خمیر باگت و پیاز و ادویه ترکیب می شود و سرخ می شود و به صورت ساندویچی به بازار عرضه می شود. البته این غذا آنقدر محبوب شده که امروزه در سراسر کشور طبخ می شود اما خوردن آن در خوزستان به خصوص آبادان حال و هوای دیگری دارد. راسته فلافلی های خیابان لشکرآباد اهواز نیز اسم و رسم خود را دارد.